EKSYTYKSIÄ


VANHAT APOSTOLIT


OLIVATKO JEESUKSEN APOSTOLIT VANHOJA MIEHIÄ?

Miksi apostolien ikä on tärkeä ja miksi kirjoitan aiheesta eksytyksiä osiossa? Mielestäni apostolien iällä on suuri merkitys, siis sillä minkä ikäisinä ihmiset yleensä pitävät apostoleja Jeesuksen kutsuessa heidät seuraansa. Sillä asialla on suuri merkitys. Apostolien iän vääristäminen ja heistä annettu kuva vanhoina ryppynaamaisina partamiehinä on suurta eksytystä. 

Kun katsomme Jeesuksesta tehtyjä elokuvia, niissä kaikissa apostolit ovat keski-ikäisiä tai vanhempia n. 40 - 50 -vuotiaita. Myös Jeesuksesta ja apostoleista tehdyissä maalauksissa apostolit kuvataan vanhoiksi miehiksi. Minua tämän havainnointi on aina kiusannut. Uskon, että se kiusaa minua siksi koska todellisuudessa kaikki apostolit olivat nuoria 17 - 28 -vuotiaita poikia ja miehiä. He eivät olleet keski-ikäisiä eikä sitä vanhempia. 

Olen aina, alusta asti, nähnyt Raamatun teksteissä apostolit nuorina miehinä. Kuka sen on minulle sanonut tai näyttänyt?  Minunhan olisi pitänyt saada apostoleista käsitys ja kuva vanhoina miehinä koska kaikissa maalauksissa ja elokuvissa apostolit esitetään vanhoina miehinä. Mutta kun ei. 

Johannes oli apostoleista nuorin. Hän oli Raamatun tutkijoidenkin mielestä n. 17 - 19 -vuotias. Toiset apostolit eivät olleet paljon Johannesta vanhempia. He olivat kaikki reilusti alle kolmekymppisiä miehiä. Pietari oli ehkä heistä vanhin. Hän saattoi olla 25 - 28 -vuotias kohdatessaan Jeesuksen ja Jeesuksen kutsuessa hänet seuraajakseen. Hän ei missään tapauksessa ollut Jeesusta vanhempi. Kaikki apostolit olivat Jeesusta nuorempia.

Jeesus oli noin 30 -vuotias aloittaessaan julkisen toimintansa (Luuk 3:23) ja noin 33 -vuotias kuollessaan ristillä. Ja  apostolit olivat siis Jeesusta nuorempia. Silloin Pietari oli Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen jälkeen Pyhän Hengen vuodattamisen aikaan noin kolmekymppinen, mutta todennäköisesti alle kolmekymmentä -vuotias.

Jeesus koulutti näitä miehiä kolmen vuoden ajan. Heille Jeesus antoi tehtäväksi olla Hänen kanssaan. Heistä tulisi apostoleja ja ihmisten kalastajia, joiden tehtävä oli viedä evankeliumi Jeesuksesta koko sen aikaiseen maailmaan ja myös perustaa seurakuntia kaikkialle missä ihmisiä tuli uskoon. Tämä vaati paljon voimia ja kestävyyttä.

Oletko koskaan kuullut apostolin kyydistä? Tämä sanonta tulee apostolien kävelymatkoista evankeliumin asialla. Siihen aikaan ei ollut lentokoneita, autoja, junia eikä edes polkupyöriä. Ihmiset liikkuivat hevosilla, aaseilla ja jalkaisin. Olisiko Jeesus valinnut tähän paljon voimia ja sinnikkyyttä vaativaan tehtävään keski-iän saavuttaneita tai sitä vanhempia väsyneitä miehiä?  Jos Hän ohitti nuoret,- MIKSI? Miksi Hän ei olisi valinnut nuoria voimakkaita miehiä?  

Apostoli Paavali, Saul Tarsolainen, oli nuorukainen, nuori mies, hänen kohdatessaan Herra Jeesus Kristus ja Jeesuksen asettaessa hänet apostolin virkaan. Hän alkoi heti saarnata Jeesuksesta Kristuksesta (Apt 7:58). Miksi Jeesus kutsui Sauluksen apostolikseen (1 Tess 2:7) nuorukaisena jos Hän kutsui muut apostolit keski-ikäisinä? Jeesus valitsi heidät seuraajikseen kun he olivat isänsä kanssa kalastamassa. Olivatko he silloin viisikymppisiä partaukkoja, jotka auttoivat isää kalastuksessa? Eivät varmasti olleet!   

Jeesus käski apostoleita julistaa evankeliumi Hänestä ensin koko Israelissa (Israelille) ja sitten aina maan ääreen, so. Suomeen (Luuk 24:46-49, Apt 1:8). Perimätiedon mukaan Pietarin veli, apostoli Andreas, toi evankeliumin Jeesuksesta tänne Pohjolaan ja nykyiseen Venäjään ja Suomeen. Tästä tulee Antrean paikkakunnan nimi. Antrean vaakunassa on muuten Andreaksen risti. Olikohan Andreas vanha vai nuori mies lähtiessään tälle pitkälle matkalle?        https://fi.wikipedia.org/wiki/Antrea 

Käsittiköhän selostaja mitä tuli sanottua (kolme kertaa): "Voi Herran pojat minkä teitte! Voi Herran pojat minkä teitte!"  "Voi Herran pojat" ...  "Voi pojat sentään, vetäkää liput korkealle tankoon joka puolella. Tämä on ehkä uskomattomin joukkue"...  "Anttila on löytänyt jumalaiset kädet."   https://www.youtube.com/watch?v=hHewyg8n8cU 

No, mennään kuitenkin takaisin asiaan! Miksi tämä ikä -asia on sitten niin tärkeä, että se pitää ottaa esille eksytyksenä?

Mikäli ihmiset kuvittelevat apostolit vanhoiksi partaukoiksi, se  voi eksyttää nuoria teinejä ja nuoria aikuisia luulemaan, että usko on vanhojen ihmisten höpinää ja kuuluu vain vanhoille hautaan vaipuville heikoille seniileille ihmisille. Silloin eksytetään nuorta niin, että hän voi siirtää uskon ratkaisua vanhoille päiville. Nuori ei ehkä käsitä, että usko Jeesukseen ja Jeesuksen seuraaminen kuuluu nimenomaan hänelle kun hän on vielä nuori ja voimakas.

Käytäntö on osoittanut, että yleensä Jeesus kutsuu seuraajikseen nuoria teinejä ja nuoria aikuisia, alle kolmekymppisiä. Eihän Jeesus tahdo ihmistä omakseen ja seuraajakseen vasta sitten kun nuori on elänyt koko elämänsä tämän maailman ruhtinaan palveluksessa, ja on jo tullut vanhaksi ja heikoksi, ja hänellä on enää vain vähän elämän päiviä jäljellä. Muutenhan Jeesus tahtoisi, että nuori palvelee elämänsä parhaan ajan, koko nuoruutensa, Perkelettä ja sitten vasta vanhana ja heikkona tulee Hänen luokseen. Tämä olisi nurinkurista. Jeesus tahtoo tietenkin ihmisen omakseen jo nuorena ja asettaa hänet palvelukseensa nuorella iällä. Suurin osa uskoon tuloista tapahtuukin nuorena ja alle keski-ikäisenä. Ja Jeesus olisi kutsunut keski-ikäisiä ja jopa vanhempia ihmisiä apostoleiksi kun Israelissa oli myös nuoria miehiä???

Mutta tietenkin myös vanha ihminen voi tulla Jeesuksen luokse ja pelastua. Mutta nyt on kyseessä uskoon tulleet ihmiset, joiden koko elämän Jumala tahtoo pelastaa ja joiden kautta Hän tahtoo tehdä työtään. Jeesus tahtoo pelastaa ihmisen mahdollisimman nuorena. Nuorella on voimia ja kapasiteettia ja myös tahtoa ja intoa palvella Herraa Jeesusta Kristusta Hänen antamissaan tehtävissä. Jeesuksellakin on aikaa nuoren kanssa kouluttaa häntä.

Emme ajattele Jeesuksen tahtovan meidät omakseen vasta sitten kun olemme tulleet vanhoiksi. Jeesus tahtoo varmasti sata prosenttia elämämme ajasta, koko elämämme lapsuudestamme asti. Emmehän anna Jeesukselle vain kymmenyksiä elämästämme, ei niin. Me annamme Jeesukselle mieluimmin sata prosenttia elämästämme, koko elämämme. 

Olen kirjoittanut tämän tekstin ainoastaan huomautuksena tästä minua kiusaavasta aiheesta. En ole tarkoittanut tekstiä varsinaiseksi opetukseksi vaan huomautukseksi. Koettele tämä asia Raamatun Sanalla ja kysy Herralta, että onko asia niin kuin kirjoitan. Olivatko apostolit vanhoja vai nuoria miehiä, jopa poikia, Jeesuksen kutsuessa heidät? Tahtooko Jumala pelastaa meidät lapsuudessamme, nuoruudessamme, keski-iässä, vanhuudessamme vai vasta kuolinvuoteellamme? Mieti tätä ja kysy Jumalalta. 

1 Tim 4:12-16 "Älköön kukaan väheksykö sinua nuoruutesi tähden. Ole sinä uskovien esikuva puheessa, vaelluksessa, rakkaudessa, uskossa ja puhtaudessa. Pidä huolta lukemisesta, kehottamisesta ja opettamisesta, kunnes minä tulen. Älä lyö laimin armolahjaa, joka sinulla on ja joka sinulle annettiin profetian kautta, kun vanhimmat panivat kätensä sinun päällesi. Huolehdi näistä kaikista ja elä niissä, jotta kaikki näkisivät edistymisesi. Valvo itseäsi ja opetustasi, ole siinä kestävä. Jos näin teet, pelastat sekä itsesi että ne, jotka kuulevat sinua."

1 Joh 2:12-14 "Minä kirjoitan teille, lapset, sillä synnit on annettu teille anteeksi hänen nimensä tähden. Minä kirjoitan teille, isät, sillä te olette oppineet tuntemaan hänet, joka on ollut alusta asti. Minä kirjoitan teille, nuorukaiset, sillä te olette voittaneet Pahan.

Minä kirjoitin teille, lapset, sillä te olette oppineet tuntemaan Isän. Minä kirjoitin teille, isät, sillä te olette oppineet tuntemaan hänet, joka on ollut alusta asti. Minä kirjoitin teille nuorukaiset, sillä te olette voimakkaita, Jumalan sana pysyy teissä, ja te olette voittaneet Pahan."

Dela den här sidan