SYNNIT ANTEEKSI


HAUREUDEN SYNTI

Ehkä kaikkein yleisin näkyvä ja karkea synti, mitä ihmiset tekevät tänä päivänä, on haureuden synti. Vapaan seksin yleistyttyä haureus on hyväksytty laajalti yhteiskunnassamme. Mutta Jumalan Sana on ajaton. Jumalan Sana on aina tuominnut haureuden syntinä. Sana tuomitsee haureuden syntinä vielä tänäkin päivänä. Haureuden synnillä Raamattu tarkoittaa avioliiton ulkopuolella harjoitettua seksiä.

Jumala varottaa meitä ihmisiä erikoisen voimakkaasti juuri haureudesta. Siihen Hänellä on tietenkin syynsä. Haureuden synti on erikoisen vaarallinen yhteiskunnalle. Se murentaa yhteiskunnan tukipilaria; perhettä. Perhe on yhteiskunnan tukipilari ja sen selkäranka. Haureus aiheuttaa perheiden hajoamisia ja lapset saavat kärsiä.

Ymmärrämme, että Jumala, joka on ihmisen tehnyt, tietää, mitä synnit aiheuttavat ihmiselle. Synti aiheuttaa kärsimystä. Synnistä on seuraukset. Jumala tahtoo varjella ihmistä näiltä ikäviltä seurauksilta. Siksi Hän varottaa meitä synnistä. Ei Jumala kiellä meiltä mitään hyvää, mutta Hän varottaa meitä siitä, mikä ei ole meille hyväksi, joka vahingoittaa meitä. Ensimmäinen tällainen vakava synti on haureus.

1 Kor 6:18 "Paetkaa haureutta. Kaikki muu synti, mitä ikinä ihminen tekee, on ruumiin ulkopuolella; mutta haureuden harjoittaja tekee syntiä omaa ruumistansa vastaan."

Apt 15:28 "Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät: että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin. Jääkää hyvästi!"

Paavali nuhteli korinttolaisia erikoisesti haureuden synnistä.

1 Kor 5:1 "Yleensä kuuluu, että teidän keskuudessanne harjoitetaan haureutta, jopa semmoista haureutta, jota ei ole pakanainkaan keskuudessa, että eräskin pitää isänsä vaimoa."

Seksi kenen miellyttävän ja komean kaverin kanssa tahansa ei siis ole Jumalan mielestä hyväksi ihmiselle. Vapaan seksin harjoittaja tekee syntiä omaa ruumistaan vastaan ja vahingoittaa itseään; omaa sieluaan. Siksi haureuden syntien välttämiseksi tulee jokaisella miehellä olla oma aviovaimo. Sänkykaveri ei siis saa olla tyttöystävä tai rakastajatar/rakastaja, jonka kanssa harjoitetaan seksiä; haureutta.

Jumala käskee miestä luopumaan isästään ja äidistään ja liittymään vaimoonsa, ei tyttöystäväänsä tai rakastajattareensa tai rakastajaansa. Mies valitsee siis itselleen vaimon, jonka kanssa hän sitten elää uskollisesti kunnes kuolema erottaa. Mies yhtyessään vaimoonsa tulee yhdeksi lihaksi vaimonsa kanssa. Niin he eivät enää ole kaksi vaan yksi liha. Tämä tapahtuu siis sukupuoliyhdynnässä. Tässä on avioliiton suuri hengellinen salaisuus. Seksi avioliiton ulkopuolella on vakava synti.

Matt 19:4-5 "Hän vastasi: "Ettekö ole lukeneet, että Luoja jo alussa loi heidät mieheksi ja naiseksi ja sanoi: 'Sen tähden mies luopukoon isästään ja äidistään ja liittyköön vaimoonsa, ja niistä kahdesta tulee yksi liha?"

Avioliiton ulkopuolella harjoitettu seksi on haureuden synti. Haureus vie sen harjoittajan helvettiin, mikäli siitä ei tehdä parannusta ja uskota Jeesukseen Kristukseen. Mutta haureus vie myös muihin odottamattoman vakaviin ongelmiin.

Näin muutama päivä sitten Dagens Nyheter lehdessä artikkelin, joka käsitteli parinvaihtoa. Jutun otsikon alta luin vain muutaman lauseen. Lehti kirjoitti kahdesta parista, jotka olivat keskenään harjoittaneet parin vaihtamista. Yksi heistä kertoi, että hän ei osannut kuvitellakaan minkälaisia ongelmia tästä parin vaihtamisesta tulisi. Ymmärsin tekstistä ja asiayhteydestä, että hän oli saanut odottamattoman suuria ongelmia. En lukenut koko tekstiä, koska se ei kiinnostanut minua. Mutta nuo muutamat sanat riittivät. Ymmärsin, että parinvaihdosta aiheutuneet ongelmat olivat sitä luokkaa, että hän ihmetteli ja katui syntiään.

Raamattu on näissä asioissa hyvin suora ja selkeä.

Hebrealaiskirje 13:4 "Pitäköön jokainen avioliiton kunniassa ja aviovuoteen tahrattomana, sillä Jumala tuomitsee haureelliset ja avionrikkojat."

Avioliittoa tulee siis kunnioittaa. Avoliitossa eläminen ja/tai vapaata seksiä harjoittava henkilö halventaa avioliittoa teoillaan ja elämäntavallaan. Avioliiton ulkopuolinen seksi on avion rikkomista, niin myös homoseksi on avion rikkomista.

Tässä seuraavassa Raamatun syntilistassa esiintyy kymmenen syntiä, joiden harjoittajat ovat Paavalin ja Jeesuksen mukaan vääryyden asialla ja vääryyden harjoittajia. Neljä (40%) näistä synneistä on seksuaalisuuden alan syntiä: haureelliset, avionrikkojat, irstailijat ja homoseksuaalisuuden harjoittajat. Tästä käy selvästi ilmi, että kaikki seksi avioliiton ulkopuolella on syntiä, joka johtaa sen harjoittajan kadotukseen. Huomaa, että homoseksuaaliset tunteet eivät vielä ole syntiä, mutta homoseksin harjoittaminen on syntiä. Homoseksuaali voi siis pelastua, ellei hän harjoita syntiä ja hän uskoo Jeesukseen. Jeesus voi myös vapauttaa vääristä seksuaalisista haluista. 

1 Kor 6:9-10 "Ettekö tiedä, etteivät vääryydentekijät peri Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö. Eivät haureelliset eivätkä epäjumalanpalvelijat, eivät avionrikkojat, irstailijat eivätkä homoseksuaalisuuden harjoittajat, eivät varkaat eivätkä ahneet, eivät juomarit, pilkkaajat eivätkä riistäjät peri Jumalan valtakuntaa."

AVOLIITOSSA ELÄVILLE USKOON TULLEILLE

Nyrkkisääntönä sanoisin tähän avoliitossa eläville uskoville: Mikäli sinä elät avoliitossa, sinun tulee mennä naimisiin avopuolisosi kanssa, - mikäli se on mahdollista. Jos hän ei tahdo mennä vihille, Jumala ei tuomitse sinua. Olet siinä tapauksessa vapaa elämään avopuolisosi kanssa. Ehkä Jumala antaa hänelle mielenmuutoksen ja hän suostuu menemään vihille sitten myöhemmin. Älä siksi tee mitään hätiköityjä ratkaisuja. 

Jumala tietää tilanteesi ja ymmärtää jos naimisiin meneminen ei ole sinulle mahdollista. Sinun ei tule jättää avopuolisoasi uskosi tähden Jeesukseen, varsinkaan silloin jos teillä on yhteisiä lapsia. Sinun ei tule myötävaikuttaa perheesi hajoamiseen. Jumala ei tahdo hajottaa perheitä eikä ihmissuhteita. Hän tahtoo rakentaa niitä. Olet saanut anteeksi entiset erheesi uskoon tulossasi uskomalla Jeesukseen Kristukseen. Aloita nyt puhtaalta pöydältä.  

Nämä asiat voivat kuitenkin olla hyvin monimutkaisia ja vaikeita. Siksi minä en voi antaa sinulle tässä tekstissä varmaa Jumalan vastausta. Neuvoni on yleinen neuvo, ei ehkä sinulle henkilökohtaisesti sopiva neuvo. Siksi suosittelen sinua keskustelemaan jonkun luotettavan sielunhoitajan kanssa, mikäli nämä asiat vaivaavat sinua. Rukoile Jeesusta Kristusta johdattamaan sinua tässä asiassa ja valitsemaan se sielunhoitaja, jota Hän käyttää sinun opastamisessasi. Kulje sitten eteenpäin uskossa siihen, että Jumala johdattaa ja auttaa sinua näissä asioissa.

Mutta kaikkein paras vaihtoehto tietenkin olisi jos sinä kääntyisit suoraan Herran Jeesuksen Kristuksen puoleen vilpittömässä kestävässä rukouksessa ja pyytäisit Häneltä vastausta ongelmaasi. Hän on voimallinen vastaamaan sinulle niin, että sinä kuulet Häntä ja tiedät saaneesi vastauksen Jumalalta. Hän puhuu sinulle kun Hän näkee, että sinä olet valmis myös tottelemaan Häntä. Jos olet epävarma siitä onko vastaus todella Jumalasta, se ei ole Jumalasta. Jumalalta tulleessa Sanassa on varmuus ja rauha. 

Dela den här sidan