SYNNIT ANTEEKSI


SYNNITÖN ROUVA

Olen monta kertaa hämmästynyt kun keskustelen ihmisten kanssa hengellisistä asioista. Olen tavannut ihmisiä, jotka todella väittävät, etteivät he ole tehneet mitään syntiä. Näitä "hyviä" ihmisiä on sitten vaikea johdattaa pelastukseen. He kun eivät koe tarvitsevansa "lääkäriä". Ihmisen kun täytyy ensin ymmärtää, että kaikki ovat tehneet syntiä ja tarvitsevat parannuksen tekoa (kääntyä pois synnistä) ja uskoa Jeesukseen, jotta saisivat syntinsä anteeksi ja pääsisivät osalliseksi Jumalan pelastavasta armosta.

Tottahan Jumala voi pelastaa ihmisen ilman synnintuntoakin. En väitä vastaan. Tällaisiakin tapauksia olen kuullut. On kuitenkin hyväksi jos ihminen tuntee syntinsä. Sillä se, joka on saanut paljon anteeksi, rakastaa myös paljon. Jos siis sinä koet olevasi suuri syntinen, sinä olet paljon lähempänä Jumalaa kuin se, joka kokee olevansa synnitön hyvä ihminen. Jumalan Henki tekee sinussa työtä ja kutsuu sinua anteeksi antajan Herran Jeesuksen luokse.

Mutta "hyvänkin" ihmisen voi johdattaa pelastukseen kun Pyhä Henki johtaa keskustelua ja antaa viisauden. Jumala tahtoo puhua vilpittömälle ihmiselle ja pelastaa. Tästä hyvä esimerkki erään evankelistan kertoma tapaus. Kerron sen nyt tässä.

Evankelista oli saarnannut eräässä kokouksessa parannuksen teon tärkeydestä ja uskosta Jeesukseen. Kokouksen päätyttyä hän meni puhuttelemaan erästä vanhempaa rouvaa. Hän kysyi rouvalta, että joko rouva on tehnyt parannuksen ja uskoo Jeesukseen. Rouva vastasi, ettei hänen tarvitse tehdä parannusta, koska hän on elänyt niin hyvin, ettei hän ole tehnyt mitään syntiä. Evankelista hämmästyi tästä omavanhurskaasta vastauksesta. Hän kysyi rouvalta, että onko rouva todellakin onnistunut elämään niin hyvin, ettei hän ole tehnyt mitään syntiä. Rouva pysyi siinä mielipiteessään, ettei hän ole koskaan tehnyt mitään syntiä, ja ettei hänen siksi tarvitse tehdä parannusta, eikä uskoa Jeesukseen. Hän vaikutti olevan tosissaan.

Evankelista näki rouvan vilpittömyyden ja kysyi häneltä: "Jos nyt kuitenkin sattuisi olemaan niin, että rouvalla olisi yksi synti, tekisittekö te siinä tapauksessa parannuksen ja uskoisitte Jeesukseen?" Rouva myönsi, että hän tekisi parannuksen ja uskoisi Jeesukseen jos hänellä olisi yksikin synti.

Evankelista kysyi häneltä: "Mitä mieltä te olette, onko se hyvä, vai paha asia, kun joku tekee parannuksen ja uskoo Jeesukseen?" Tähän rouva vastasi: "Totta kai se on hyvä asia tehdä parannus ja uskoa Jeesukseen." Tuohon evankelista vastasi: "Te siis tunnustatte, että se on hyvä asia uskoa Jeesukseen, mutta ette itse kuitenkaan tahdo sitä tehdä, niinkö?" Rouva myönsi uskon Jeesukseen ja parannuksen teon olevan hyvä asia, mutta että hänen itsensä ei tarvitse uskoa Jeesukseen, eikä tehdä parannusta, koska hän on synnitön ihminen.

Silloin evankelista kertoi hänelle, että nyt teille on käynyt huonosti. Te olette nyt tehnyt ensimmäisen synnin. Tämän synnit tähden te nyt olette matkalla helvettiin. Rouva oli hyvin hämmästynyt ja suorastaan järkyttynyt. Hän kysyi: "Minkä synnin olen tehnyt?" Evankelista selitti hänelle: "Raamattu sanoo näin: "Joka ymmärtää tehdä sitä, mikä hyvää on, eikä tee, hänelle se on synniksi" (Jaak 4:17). Koska te nyt ymmärrätte, että se on oikein ja hyvä asia uskoa Jeesukseen, mutta ette itse tahdo uskoa Jeesukseen, niin tämä asia on nyt tullut teille kadottavaksi synniksi." Rouva hämmästyi ja myönsi, että nyt hänkin on syntinen ja tarvitsee uskoa Jeesukseen ja tehdä parannus.

Evankelista sai nyt rukoilla rouvan puolesta. Rouva otti Jeesuksen vastaan Herrakseen ja Vapahtajakseen. Rouva tuli uskoon Jumalan Sanan kiinni ottamana. Jumalan Sana, joka ensin tuomitsi rouvan, myös pelasti hänet kun Hän uskoi sen ja otti sen vastaan. Tuomitseva Sana tulikin hänelle elämäksi kun hän otti sen uskossa vastaan. Sanassaan Jumala antaa meille elämän.

Joh 12:48 "Joka halveksii minua eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, tuomitsee hänet viimeisenä päivänä."

Joh 6:63 "Ne sanat, jotka minä olen puhunut teille, ovat henki ja elämä."

1 Joh 1:1-2 "Mikä on alusta asti ollut, minkä olemme kuulleet, minkä omin silmin nähneet, mitä katselleet ja käsin koskettaneet, siitä me puhumme: elämän Sanasta. Elämä ilmestyi, me olemme nähneet sen, ja siitä me todistamme. Me julistamme teille sen iankaikkisen elämän, joka oli Isän luona ja ilmestyi meille."

1 Joh 5:11-12 "Jumala on antanut meille iankaikkisen elämän, ja tämä elämä on hänen  Pojassaan. Jolla on Poika, sillä on elämä. Jolla ei Jumalan Poikaa ole, sillä ei ole elämää. Tämän minä olen kirjoittanut teille, jotka uskotte Jumalan Pojan nimeen, tietääksenne, että teillä on iankaikkinen elämä."

Dela den här sidan