SYNNIT ANTEEKSI


ANTAKAA ANTEEKSI TOISILLENNE

Anteeksiantamukseen, edelliseen tekstiin "Valossa puhdistuu", liittyen tahtoisin ottaa esille vielä yhden asian. Jeesus opettaa meitä uskovia antamaan toisillemme anteeksi seitsemänkymmentä kertaa seitsemän kertaa. Se tekee 490 kertaa.

Matt 18:21-22 "Silloin Pietari tuli Jeesuksen luo ja kysyi: "Herra, kuinka monta kertaa minun on annettava anteeksi veljelleni, joka rikkoo minua vastaan? Ihanko seitsemän kertaa?" Jeesus vastasi hänelle: "Minä sanon sinulle: ei seitsemän kertaa vaan seitsemänkymmentä kertaa seitsemän."

Seitsemän on täydellisyyden luku. Se on Jumalan luku. Jeesus ei siis tarkoita, että 491. kerralla ei enää tarvitse antaa anteeksi. Jeesus puhuu täydellisestä jatkuvasta anteeksi antamisesta. Meidän tulee antaa anteeksi samalla tavalla kuin Jumala on meille itsellemme antanut anteeksi. Miten Jumala antoi ja antaa meille anteeksi?

Kol 2:13-14 "Hän antoi meille anteeksi kaikki rikkomukset ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli vastustajamme. Sen hän otti pois tieltä ja naulitsi ristiin."

Hän siis pyyhki pois, otti pois, syntimme totaalisesti eikä koskaan enää muista eikä muistele niitä.

Jes 43:24-25 "Et ole minulle suitsutusruokoa hopealla ostanut etkä minua teurasuhriesi rasvalla virvoittanut, vaan olet vaivannut minua synneilläsi ja rasittanut minua pahoilla teoillasi. Mutta minä pyyhin pois sinun rikkomuksesi itseni tähden enkä sinun syntejäsi muista."

Tässä Jumala oikein painottaa; "itseni tähden". Tämän voisi siis kirjoittaa näin: "Mutta minä pyyhin pois sinun rikkomuksesi, itseni tähden, enkä sinun syntejäsi muista." Jumala antaa siis itsensä tähden ihmiselle anteeksi. Jumalalla on suuri tarve ja halu saada ihminen yhteyteensä ja antaa anteeksi syntimme, jotta Hän voisi elää kanssamme ja myös pitää meidät yhteydessään. Tämän tahdon Jeesus teki Golgatalla sovittaen ja poistaen syntimme kertakaikkisesti ja lopullisesti (Heb 10:1-13).

Ef 4:32 ”Olkaa toisianne kohtaan ystävällisiä ja hyväsydämisiä ja antakaa toisillenne anteeksi, niin kuin Jumalakin on Kristuksessa antanut teille anteeksi."

Siksi ...

Koska Jeesus vaatii tällaista täydellistä ja lopullista anteeksi antamista meiltä vajavilta heikoilta ihmisiltä, Hän itse tekee sen mitä Hän meiltä vaatii. Jeesus elää varmasti oman opetuksensa mukaan. Jeesus elää jatkuvassa armollisuudessa ja anteeksi antamisessa meitä uskovia kohtaan. Meidän tulee elää samalla tavalla jatkuvassa anteeksi antamisessa ja armollisuudessa toisia ihmisiä kohtaan.

Tämä toisille ihmisille anteeksi antamisemme on siis ensisijassa itsemme tähden. Emme saa elää anteeksiantamattomuudessa. Meidän tulee elää rauhassa kaikkien ihmisten kanssa, mikäli se on meistä riippuva ja mahdollista. Anteeksiantamattomuutemme vahingoittaa meitä itseämme paljon enemmän kuin sitä henkilöä, jolle emme anna anteeksi. Siksi on tärkeää antaa anteeksi. Ja tämä meidän itsemme tähden. 

Jes 55:7 "Etsikää Herraa silloin, kun hänet voidaan löytää, huutakaa häntä avuksi, kun hän on lähellä. Jumalaton hylätköön tiensä ja väärintekijä ajatuksensa ja palatkoon Herran luo, niin hän armahtaa, ja meidän Jumalamme luo, sillä hänellä on paljon anteeksiantamusta."

Meilläkin tulee olla paljon anteeksiantamusta. 

Ps 130:3-8 "Jos sinä, Herra, pidät mielessäsi synnit, Herra, kuka silloin kestää? Mutta sinun luonasi on anteeksiantamus, että sinua pelättäisiin. Minä odotan Herraa, minun sielun odottaa, ja hänen sanaansa minä panen toivoni. Sieluni odottaa Herraa kuin vartijat aamua, hartaammin kuin vartijat aamua. Pankoon Israel toivonsa Herraan, sillä Herran luona on armo, hänen luonaan on täysi lunastus. Hän lunastaa Israelin kaikista sen synneistä."

Lue myös "Diktaattori opettaa hengellistä". Otan siinä esille todellisessa elämässä tapahtuneen tapauksen, jossa minä näen voimakkaan hengellisen opetuksen. 

Dela den här sidan