SYNNIT ANTEEKSI


LAPSET JA SYNNINTUNTO

Jotkut ihmiset pohtivat jatkuvasti missä vaiheessa lapsi tekee ensimmäisen synnin ja hänestä tulee syntinen ja hän tarvitsee pelastusta. Lapsi on sellaisenaan Jumalalle otollinen. Hän pelastuu Jeesuksen sovitustyön perusteella jos hän kuolee lapsena. Jeesuksen Kristuksen sovitustyö kattaa kaikki lapset (Heb 2:13-14). Koska sitten lapsi tekee syntiä niin, että hänen tarvitsee uskoa Jeesukseen pelastuakseen? Tätä ei kukaan ihminen tiedä. Se on vain Jumalan tiedossa. Siksi vastausta tähän kysymykseen ei voida vaatia keneltäkään ihmiseltä.

Koska me emme tiedä missä iässä Jumala panee lapsen vastuuseen, jo pienille lapsille tulee kertoa Jeesuksesta. Silloin he voivat uskoa Jeesukseen hyvin varhaisessa vaiheessa ja saada turvan Jeesuksessa. https://www.youtube.com/watch?v=9iho3N2uhJM

Lapsi voi tulla Jeesuksen luokse ilman synnintuntoa. Mutta pienikin lapsi voi tulla synnintuntoon ja synnintunnon kautta Jeesuksen luokse ja kokea anteeksisaamisen ja pelastuksen. Tämän on käytäntö osoittanut. Tässä on jälleen Jumalan Sanalla ratkaiseva merkitys.

Jeesus käski julistaa evankeliumia kaikille luoduille. Tämä käsky sisältää myös pienet lapset. Olen kuullut todistuksia hyvinkin nuorista lapsista, jotka ovat tulleet uskoon, ja jopa synnintuntoon ja tehneet parannuksen. He ovat olleet uskovien lapsia. He ovat kuulleet Jumalan Sanaa melkein päivittäin koko elämänsä ajan.  Nuorin kuulemani uskoon tullut lapsi oli nelivuotias poika. Hän tuli Jeesuksen luokse ja koki pelastuksen nelivuotiaana. Tämä lapsi ei kylläkään tullut Jeesuksen luokse synnintunnossa mutta hän tahtoi lähteä seuraamaan Jeesusta. Hän oli kuullut saarnattava Jeesuksen seuraamisesta ja nähnyt kun aikuisia oli antautunut Jeesukselle. Hän oli nähnyt omin silmin Jeesuksen hyviä tekoja. Hän tahtoi lähteä seuraamaan tätä Jeesusta, joka tekee niin paljon hyvää.

Mutta voimme kysyä; miten ihmeessä ylipäätään alle kymmenvuotias voi tulla Jeesuksen luokse, ja jopa synnintuntoon, ja tehdä parannuksen? Voisimme kysyä; Tarvitseeko lasten tulla Jeesuksen luokse? No tämä nyt oli tyhmä kysymys. Lapset voivat, ja he tarvitsevat, ja he saavat, tulla Jeesuksen luokse. Aikuisten ei saa estää lapsia tulemasta Jeesuksen luokse. Tämähän on selvää, vai onko?

Jumala on ilmoittanut itsensä Pojassaan Jeesuksessa Kristuksessa. Jeesus on Jumalan Sana, ja Jumala, ihmisen lihassa ihmisenä. Jumala on antanut meille ihmisille Sanansa myös kirjallisessa muodossa Raamatussa. Kun Jumalan Sanaa julistetaan, Jeesus (Jumala) tuodaan julistetussa Sanassa, ja Sanassa asuvassa Pyhässä Hengessä, kuulijoiden keskuuteen, ja jos mahdollista, aina kuulijan sydämeen asti. Siis tilanteissa, missä ihminen tulee kosketuksiin evankeliumin Sanan julistuksen kanssa, hän tulee kosketuksiin Jeesuksen Kristuksen kanssa. Kuulija päättää sitten itse kuinka lähelle hän päästää Jeesuksen. Ottaako hän Jeesuksen (Jumalan Sanan) sydämeensä asumaan Herrakseen vai pitääkö hän Jeesuksen sydämensä ulkopuolella. 

Tästä johtuen päättelemme näin:

Sinulla on lapsi, ja sinä pidät huolen siitä, ettei lapsesi missään, eikä koskaan pääse kosketuksiin Jeesuksen Kristuksen evankeliumin kanssa. Oletko estänyt häntä tulemasta Jeesuksen luokse? Voiko lapsesi silloin tulla Jeesuksen luokse? Otatko lapsesi mukaan hengellisiin tilaisuuksiin? Jos hän ei koskaan saa kuulla evankeliumia, on hyvin todennäköistä, ettei hän alle murrosikäisenä koe olevansa syntinen. Ei hän ymmärrä syntiä, eikä hän katso tarvitsevansa Jeesusta Kristusta. Hän ei tule Jeesuksen luokse saamaan syntejään anteeksi, koska hän ei ole kuullut Jeesuksesta. Jeesus tuodaan julistetussa Sanassa kuulijan eteen niin, että kuulija voi ratkaista suhteensa Jeesukseen Kristukseen, ja ottaa Hänet vastaan ja kokea pelastuksen.

Pienikin lapsi voi kyllä kokea omassatunnossaan tehneensä väärin jos hän esim. varastaa suklaapatukan kaupasta tai vaikka lyö pikkusiskoa tai ottaa luvatta rahaa isän lompakosta tai valehtelee äidille. Ihmisen omatunto on Jumalan antamat "tuntosarvet", joiden kautta yksilö tietää mikä teko on oikein ja mikä teko on väärin. Mutta synnintunto on toinen asia. Sen vaikuttaa Pyhä Henki (Joh 16:7-8).

Tieto ja ymmärrys synnistä ei vielä ole synnintuntoa. Monet ihmiset tietävät tekevänsä väärin mutta tekevät kuitenkin. Heillä ei välttämättä ole asian johdosta synnintuntoa. Pyhän Hengen vaikuttama synnintunto on syvää murhetta synnistä,  jopa sydämen tuskaa synnin tähden. Silloin ihminen todella murehtii syntiään. Tällainen Pyhän Hengen vaikuttama synnintunto vie syntisen parannukseen ja Jeesuksen luokse. 

2 Kor 7:10 "Jumalan mielen mukainen murhe näet saa aikaan parannuksen, joka koituu pelastukseksi ja jota ei tarvitse katua. Maailman murhe sen sijaan tuottaa kuoleman."

Dela den här sidan